donderdag 16 oktober 2014

Clipper,fairtrade thee?



In de theerubriek van den nostalgische theedrinker gaan we op een ‘’smakenreis’’ met de heer M. in de wonderlijke wereld van de thee… 
De heer M is de eigenaar en oprichter van het theepottenmuseumpje ''TeaRat'', 
en bovendien een echte liefhebber van thee. 

Elk keer wordt er weer een nieuwe thee of theeachtig drankje geprobeerd door hem, of een mieterse plekje bezocht waar je als een mede theeliefhebber zeker een keer moet zijn geweest… 

Clipper,fairtrade thee?


een tijdtje geleden las ik ergens de ''schokkende'' nieuws,
dat er een nieuw theemerk in de schappen van onze supermarkten kwam te liggen,
namenlijk het Engelse theemerk Clipper...

de theeliefhebbers spraken met veel lof over deze volgens hun
hoog kwalitatief samengestelde en gemaakte thee,
van de beste biologische ingrediënten afkomstig van Fairtrade plantages...

stukje geschiedenis


Het verhaal van Clipper begint in 1984 in de keuken van Mike & Lorraine Brehme in de Engelse provincie Dorset.
Mike & Lorraine, zelf jarenlang werkzaam in de thee-industrie,
vinden dat de Engelse theedrinker tekort wordt gedaan door de lage kwaliteit thee,
die vaak ook onder slechte arbeidsomstandigheden werd geproduceerd.

Vanuit die gedachte zochten deze master tea tasters naar de beste theesoorten vanuit de missie om goed voor de boeren te zorgen.
Inmiddels is Clipper het meest gedronken biologische en Fairtrade theemerk in Engeland,
volgens hun zelf zeggen...


even proberen...


als er een nieuwe thee op de markt komt ,
waar er met zo veel lof over gesproken wordt,
wil ik als een echte thee ''slurperende'' liefhebber de smaak toch wel even ervaren

ook ik heb deze thee dus met hoge verwachtingen en spanning geproefd.
al moet ik eerlijk bekennen dat het een best lekkere thee is,
althans voor de supermarkt en ''theegruis'' begrippen,
vind ik de thee persoonlijk wat over gewaardeerd...

de smaak van de thee blijft een beetje vlak, en heeft bovendien een rare bijsmaak als afdronk...
ook is deze thee aan de prijzige kant, misschien goed voor de loon van de theeplukkers, maar ik ken winkels die losse biologische thee verkopen, die lekkerder en goedkoper is...

en ik vraag me ook serieus af ,als ik de mooie luxe verpakking zie,of de theeplukkers net zo goed door ''Clipper'' worden betaalt als hun ''pr mensen'' en vormgevers...

hmmmmmm...

misschien moeten we dat ons maar niet afvragen,
want anders krijgt deze ''fairtrade'' thee wel een hele bittere nasmaak...



beoordeling:


smaak

sfeer

prijs/kwaliteit
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...