woensdag 19 juni 2013

Earl Grey's thee...

We gaan het vandaag over een serieus onderwerp hebben,
namelijk thee.
Thee zal in menig huishouden als eerste worden aangeboden bij een bezoek,
en toch gebruikt men vaak ‘’goedkope’’supermarkt zakjes,
in plaats van de veel lekkere losse variant,
soms in de duurdere restaurantjes zelfs.

Ook  hoor ik vaak mensen zeggen ‘’doe mij maar een gewone thee.’’
Stiekem lach ik dan onder mijn neus,en stel ik mezelf voor dat ik de persoon in kwestie wat blaadjes geef van een theestruik, of een theestruik in geheel zelfs…

Wat men met een gewone thee vaak bedoelt is meestal een zwarte thee,
of een melange ervan zoals;
darjeeling, english breakfast, of earl grey.

Nu is earl grey alles behalve een gewone thee.
Want  wist u dat de thee is vernoemd naar een Engelse Lord?
Earl Grey (1764-1854)
De beste man was van 1830 tot 1834 premier onder Koning William I In Engeland.


volgens de overlevering heeft Earl Grey het geheime theerecept gekregen van een Chinees mandarijn,
die hiermee de handelsbetrekkingen tussen Engeland en China wilde bevorderen en verbeteren.
Anderen zeggen dat hij het recept heeft gekregen omdat hij de Chinees mandarijn heeft gered van een verdrinking dood.
Hoe dan ook de thee viel goed in de smaak
en werd al snel populair in heel Engeland.

Tegenwoordig is de Earl Grey melange de populairste onder de versierde theeën.
Dat wil zeggen dat de thee extra smaak heeft gekregen, oftewel gearomatiseerd is.

Dat is niet nieuw.
Al gauw na de ontdekking van thee voegen de Chinezen al snel ingrediënten toe.
In het geval van Earl Grey gaat het om toevoeging van olie van vruchten van de bergamot.
Wat het drank een frisse geur en een lichte citrussmaak geeft.

Is uw dorst gewekt na het lezen van deze stukje?
Dan kan ik u niet anders aanraden dan dat u eens earl grey’s thee probeert zo als de graaf zelf bedoelt heeft,
los in een theebal of  in de theepot zelf,
Met een beetje melk en heel veel tijd en liefde.


We gaan het vandaag over een serieus onderwerp hebben,namelijk thee.Thee zal in menig huishouden als eerste worden aangeboden bij een bezoek,en toch gebruikt men vaak ‘’goedkope’’supermarkt zakjes,in plaats van de veel lekkere losse variant,soms in de duurdere restaurantjes zelfs.Ook  hoor ik vaak mensen zeggen ‘’doe mij maar een gewone thee.’’Stiekem lach ik dan onder mijn neus,en stel ik mezelf voor dat ik de persoon in kwestie wat blaadjes geef van een theestruik, of een theestruik in geheel zelfs…Wat men met een gewone thee vaak bedoelt is meestal een zwarte thee,of een melange ervan zoals;darjeeling, english breakfast, of earl grey. Nu is earl grey alles behalve een gewone thee.Want  wist u dat de thee is vernoemd naar een Engelse Lord? Earl Grey (1764-1854) De beste man was van 1830 tot 1834 premier onder Koning William I In Engeland.volgens de overlevering heeft Earl Grey het geheime theerecept gekregen van een Chinees mandarijn, die hiermee de handelsbetrekkingen tussen Engeland en China wilde bevorderen en verbeteren.Anderen zeggen dat hij het recept heeft gekregen omdat hij de Chinees mandarijn heeft gered van een verdrinking dood.Hoe dan ook de thee viel goed in de smaaken werd al snel populair in heel Engeland.Tegenwoordig is de Earl Grey melange de populairste onder de versierde theeën. Dat wil zeggen dat de thee extra smaak heeft gekregen, oftewel gearomatiseerd is.Dat is niet nieuw. Al gauw na de ontdekking van thee voegen de Chinezen al snel ingrediënten toe. In het geval van Earl Grey gaat het om toevoeging van olie van vruchten van de bergamot.Wat het drank een frisse geur en een lichte citrussmaak geeft.Is uw dorst gewekt na het lezen van deze stukje?Dan kan ik u niet anders aanraden dan dat u eens earl grey’s thee probeert zo als de graaf zelf bedoelt heeft, los in een theebal of  in de theepot zelf,Met een beetje melk en heel veel tijd en liefde.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...