vrijdag 28 februari 2014

suiker in me thee


Vele mensen doen het, zelfs ik soms,
Al word het steeds minder,
‘’het zoeten van thee met suiker’’
een raar gebruik eigenlijk besefte ik me laatst…

je zoet toch ook geen wijn, als een wijnliefhebber…
en stel je voor hoe de barbediende zou regeren als je in een kroeg twee klontjes suiker zou vragen voor je pintje bier…

nee zoeten van thee is een raar gebruik,
en ik zal het in loop van de tijd proberen helemaal af te leren,
alleen slechte gewoontes leer je hellaas niet zo maar af…

want hoe kun je dus jezelf een echte thee-liefhebber noemen als je de smaak van je thee vernietigt met zoetstoffen ?
je zou bijvoorbeeld net zo goed peper of zout in kunnen gooien….

Thee is bitter bedoelt,net zoals bier bitter bedoeld is…
Als je het brouwsel zoet, dan proef je niet langer de subtiele smaak van thee goed,
je proeft dan alleen nog maar de zoetstoffen eigenlijk…

je kunt dan eigenlijk net zo goed een simpel gelijkwaardig drankje maken,
door alleen de suiker in gewone warme water op te lossen,
en de kostbare bladeren van de theeplant te sparen…

wil je de thee wel echt proeven ?
drink het dan zo als het hoort, zonder zoetstoffen, bitter, puur…
een kop sterke goede thee is in mijn opinie beter dan tien zwakke,
en zo als elk theeliefhebber het wel zal weten,
ik wil me thee sterker elk jaar dat passeert…

liefde en schandalen worden mijn nieuwe zoethouders van mijn thee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...